Gizemli Somerton Adamı

Gizemli Somerton Adamı

1 Aralık 1948’de saat 6:30’da Avustralya, Adelaide’nin Somerton sahilinde bir ceset bulunur. Bu ceset, 40-45 yaşlarında İngiliz görünümlü bir adama aittir. Cesedin diş ve tırnağından elde edilen bulgular, ölen kişinin o bölgede yaşayan birisi olduğunu göstermiyordu. Önceki gün / gece oldukça sıcak olmasına rağmen, üzerinde kalın giysiler vardır. Bütün elbiselerinin etiketleri eksik ve şapkası yoktur. (Bu detay, 1948’de takım giyinen herkesin şapka takması dolayısıyla çok ilginçtir). Kimliği ve diş izlerinin kaydı yoktur. Ciğerleri ve kalbi tıkanmış, dalağı normalden üç kat büyüktür. Otopsi sonucunda zehirlenerek öldüğüne kanaat getirilir, ancak zehrin ne olduğu anlaşılamamıştır.

Otopsiyi yapan doktorlardan biri, cesedin ayakkabılarının bütün gün Glenelg’de dolanan birine göre fazlasıyla temiz olduğunu söyler. Bu da cesedin öldükten sonra sahile getirildiği düşüncesini desteklemektedir; çünkü zehirlenmenin iki ana işareti olan “kusma” ve “kasılma”ya cesette rastlanamamıştır.

10325281_272941709570179_5640949941847361688_n 15411_272941722903511_8157014613187678785_n

Olayla ilgili en ilginç kısım; otopsi sırasında giyside gizli bir cep bulunmasıdır. Bu cepte, üzerinde “tamam shud” yazılı bir kağıt bulunuyor. Bu deyiş, “bitti”, “tamamlandı” anlamına gelen, Ömer Hayyam’ın “Rübailer” isimli şiir kitabının son sayfasında kullanılan bir cümledir. Polis, bu kitabın bütün kopyalarını aramaya başlar. Kağıdın fotoğrafı, gazetelerde yayınlanır.

Arabasını 30 Kasım’da Glenelg’de kapıları kilitsiz halde park etmiş bir adam, bu kitabın ilk baskılarından birini arabasının arka koltuğunda bulduğunu polise bildirir. Gazetede gördüğü haber üzerine geldiğini söyler. Adamın kitabındaki son sayfada “tamam shud” kelimeleri eksiktir. Araştırmalar, kağıdın bu kitaptan yırtıldığını doğrular. Kitabın arkasında (kalemle yazılmış) büyük harflerle şöyle yazmaktadır:

WRGOABABD (ilk harfin tam olarak m ya da w olup olmadığı anlaşılamamış)

MLIAOI (üstü çizili ve son harfin i ya da l olup olmadığı anlaşılamamış)

WTBIMPANETP

MLIABOAIAQC

ITTMTSAMSTGAB

996143_272941706236846_6538510481544164486_n 10015165_272941742903509_2797832826021286895_n

Rasgele yazılmış gibi görünen yan yana harfler. Altındaki satırda üstü çizilmiş başka harfler. Peki bu kod bize ne anlatıyordu? Kod, hasta bir zihnin ürünü müydü yoksa sadece can sıkıntısının mı? Belki de. Daha sonra böyle olmadığı ortaya çıktı. Kodu çözmeye en yakın girişime göre harfler rast gele dizilmemişti. Bunların bir anlamı vardı.

Kitabın arkasındaki bu yazılarla ilgili üstteki resimde olduğu gibi birçok teori üretilmiş. Bu teorilerden biri de Ömer Hayyam’ın bir rübaisinde gizlenmiş bir şifre/kod olduğu yönünde. O rübai, şöyle:

“For in and out, above, about, below,

Tis nothing but a Magic Shadow-show,

Play’d in a Box whose Candle is the Sun,

Round which we Phantom Figures come and go.”

Üstelik bu, herhangi bir rubai değildi, karışık bir çeviriydi ve çok nadir rastlanan bir çeşitti. Acaba kod ve rübai, yine olayda adı geçen Alfred Boxall ismine işaret ediyor olabilir mi? Ama bu, tabii ki sadece bir teori.

Kitabın arkasında ayrıca bir telefon numarası da bulunmaktadır. Bu numara, cesedin bulunduğu sahile yürüme mesafesinde yaşayan bir hemşireye aittir. Hemşire, 2. Dünya Savaşı sırasında Sydney’de çalışırken bu kitaplardan birine sahip olduğunu, Alfred Boxall isimli Avustralyalı bir teğmene verdiğini söyler. Kısa bir süre sonra Alfred, elinde Ömer Hayyam’ın “Rübailer” şiir kitabı ve “tamam shud” kısmı yırtılmamış olarak bulunur. Kitabın ön tarafında hemşirenin el yazısıyla bir şeyler yazmaktadır.

10429236_272941696236847_4807682072354928_nSM_image11

14 Ocak 1949’da, yani olaydan 45 gün kadar sonra, Adelaide istasyonunda bir kahverengi çanta bulunur. Bu çanta, 30 Kasım sabahı saat 11 civarlarında kayıt edilmiştir. Çantada kırmızı ekoseli ceket, terlik, iç çamaşırı vb. günlük eşyanın yanı sıra tornavida, fırça, ufaltılmış bıçak, makaslar vardır. Çantada ayrıca barbour marka ipliğe ait bir kart vardır. Bu iplik, cesedin ceplerindeki dikişlerde kullanılan ipliğin aynısıdır ve yine çantadaki elbiselerin çoğunda etiket yoktur. Ancak polis, bir kravatta “T. Keane”, çamaşır çantasında “Keane” ve bir atlette “Keane” ismini ve bazı kuru temizlemeci kayıtlarını (rakamlar) bulur. Polis, elbiselerin etiketlerini söken kişinin “Keane” etiketlerini kasıtlı olarak bıraktığını, ölü adamın adının Keane olmadığını bildiğine kanaat getirir.

10351732_272941716236845_7122132245554779826_n

Keane isminde kayıp biri olduğuna dair bir bilgi bulunamaz. Kuru temizlemeci kayıtları, hiçbir yer ile uyuşmamaktadır. Zaten çantadaki bazı dikiş türlerinin sadece Amerika’da kullanılmasından dolayı adamın Amerika’dan geldiğini düşünülmekteydi.

“Tamam shud” (Bitti, tamamlandı!) notunun bir çeşit intihar notu olduğuna inananlar var. Fakat bu mesaj da, dava da çözülemedi.Tüm bunların sonrasında polisin oluşturabildiği senaryo ise ancak şöyleydi: Bu adamın gece aşırı Melbourne – Sydney – Port Augusta üçlüsünden birinden trenle geldiği, halka açık bir hamamda yıkanıp tıraş olduğu, Henley sahili istikametine 10:50’ye bilet aldığı, bir nedenden dolayı o treni kaçırdığı, Glenelg otobüsüne binmeden önce çantasını tren istasyonuna bıraktığı..

10514636_272941739570176_1290036346235433651_n 10616653_272941729570177_1696878943947175757_n 10628024_272941732903510_5523222480042604249_n

  • Leave Comments